De Pan-European in al zijn/haar facetten

de nieuwe 2004 kleur

 

 
 

                       technische gegevens ST1300 (onder voorbehoud)

 

Motor:

vloeistofgekoelde 90į - V4 - Viertaktmotor, DOHC, 16 klepper

Boring x slag: 78 x 66 mm
Slagvolume: 1261 cc
Compressieverhouding: 10,8 : 1
Brandstofvoorziening: Electronise brandstofinspuiting met 3-Weg-Katalysator
Vermogen: 83,8 kW (114 PK) / 8000 rpm rollenbank gemeten aan achterwiel (zie test duurtest)
Koppel 116 Nm / 6500 rpm             rollenbank gemeten aan achterwiel
Ontsteking: Computergestuurde digitale Transistorontsteking 
Versnellingsbak: 5 versnellingen
Eindoverbrenging: Cardanaandrijving met demping
Afmetingen (L x B x H ): 2282 x 935 x 1332 mm (inkl. kofferset)
Wielbasis: 1500 mm
Zithoogte: 790 mm (+/- 15 mm verstelbaar)
Bodemvrijheid: 145 mm
Tankinhoud: 29 Liter / met 4 Ltr. reserve
Banden: voor: 120/70ZR18 - achter: 170/60/ZR17
Velgen: Aluminium  3 Spaaks
Wielophanging: voor: 45 mm vorkpoten, 117 mm veerweg
achter: monoshock hydraulisch verstelbare demping
120 mm veerweg
Remsysteem: voor:  Dual-CBS met ABS, 310 mm dubbele remschijven met driezuigerremtangen 

achter: Dual-CBS met ABS, 316 mm enkele schijf met driezuigerremtangen 

Drooggewicht: 283 Kg

Het ontwerp van de nieuwe  Pan-European  heeft er toe geleid om een geheel nieuwe tankcontructie te bedenken n.m.l. het verdeeld het gewicht over 2 separate tanks waarbij er 1 gesitueerd is op de normale plaats en de andere onder het zadel zoals bij de huidige Pan, dit komt de gewichtsverdeling en balans ten goede.
De nieuwe tank heeft een inhoud van 29 liter en het ontwerp past beter bij de stroomlijn van de kuip, tevens zorgt de injectie voor een gunstiger verbruik waardoor tankstops verder weg komen te liggen.

Een van de grootste verschillen met de vorige Pan is het nieuwe twinspar aluminium frame.
Zeer licht in gewicht, maar ook enorm stijf, de motor is een vast onderdeel van het frame waardoor de handelbaarheid ook met belasting door passagier en belading gewaarborgd wordt.
Door dit nieuwe frame komt het motorblok ook iets meer naar voren te liggen, waardoor de controle meer neutraal aanvoelt en de reacties scherper zijn, ook creŽert het meer zitruimte voor berijder en passagier.

De beroemde V4 motor is geheel nieuw ontworpen met een grotere inhoud kleinere afmetingen en een lichter gewicht en grotere vermogensafgifte en koppel.
Het nieuwe PGM-FI fuel injection system waarborgt snellere respons en top prestaties onder alle mogelijke omstandigheden, samen met een lager brandstofverbruik en schonere uitlaatgassen.
Het totaal verbeterde rendement geeft meer inhaalvermogen en kracht van onderuit en de 2 balansassen verzekeren een zijdezachte loop van het blok.

De Pan-European's vering capaciteiten worden verzorgt door een nieuwe 45mm cartridge-type H-MAS voorvork die zich leent voor soepel en precies tourwerk, en een voor zwaar gebruik ontworpen single-demper achter veer samen met het lichtgewicht giet aluminium swingarm, en de cardanaandrijving, zorgt voor schoon en comfortabel rijplezier.
De ABS versie heeft een grote draaiknop om de dempingskarakteristiek aan te passen aan de rijomstandigheden.

De nieuwe Pan-European bied de beste combinatie  luxurious touring comfort en stuureigenschappen van de huidige generatie sporttourders.
De zitpositie is perfect voor lange ritten in het comfortabele zadel, wat nu ook in hoogte verstelbaar is, in drie stappen van 15mm, en tijdens de verstelling gaat het zadel ook nog 12,5mm naar voren/achter om ook de langere rijders een goede zitpositie te kunnen geven.
Het ergonomisch vormgegeven dashboard met grote wijzerplaten en een grote LCD display met brandstofvoorraad en temperatuursaanwijzing en naturlijk weer de draaiknop om de koplamphoogte te verstellen.

De Pan-European's aerodynamische, demontabele koffers van 35 liter elk zijn ontworpen om een integraal helm te kunnen opbergen. Zij hebben een makkelijk  montage systeem dat met een enkele sleutel afsluitbaar is .Handige opbergruimtes in de kuip zorgen voor de noodzakelijke dingen zoals een zonnebril of GSM-telefoon en voor de vakanties is er een grote 45 liter topbox verkrijgbaar.

Windscherm  te laag om comfortabel op de snelweg te cruisen? Of juist te hoog voor de haarspeldbochten in de bergen? De Pan-European ABS lost dit probleem op met een druk op de knop, die een motorgestuurde schermverstelling van 190mm mogelijk maakt. Het scherm versteld tevens de hoek bij het op en neer gaan dus als men wat rechterop zit kan het scherm omhoog en ook rechterop gezet worden maar in een sportieve bui kan het omlaag en ook iets vlakker of horizontaler gezet worden waarbij de zitpositie dus ook sportiever wordt.

Een nieuw uiterlijk voor een supertourder.Met superieure windbescherming voor de meest comfortabele 2 persoons lange afstandsritten, de Pan-European's prachtige volledig beschermende kuip met een dynamische look wat een uitstraling van snelheid geeft, terwijl de voorpartij het unieke V-vorm weergeeft die in het gehele ontwerp van de motor terug te vinden is. De koplamp partij met de nieuwe dubbele multi reflector lampen geven een brilliante uitlichting op donkere wegen. Achter geven de nieuwe prachtig vormgegeven driehoekige uitlaten (als de Goldwing) een accent op de totale look van deze "koning" van Continentaal touren.

 

 

TERUG NAAR INHOUDSOPGAVE