De zolder van onze woning, is geen slaapkamer of studeerkamer nee hier is ruimte om mijn hobbyís te realiseren.

Langs een muur en onder het dak is de modelbaan op twee niveaus opgebouwd in de schaal 1:87 h0.

Met de baan ben ik begonnen 1993, daarvoor is er nog een baan geweest welke ik weer heb afgebroken.

De stap en de ideeŽn waren op dat moment wel gezet, om uitgaven te beperken heb ik het meeste tweedehands gekocht, maar ook veel zelfbouw is er toegepast en door de lange bouwtijd 18 jaar waren de uitgaven ook niet echt hoog.

Maar het resultaat vind ik zelf topklasse, al is misschien niet alles te rijmen met het grote voorbeeld.

De fantasieŽn zijn ruim aanwezig.

 

De baan is Duits opgezet in het tijdperk van stoom en diesellocomotieven.

De foto rechts onderdeel is het depot Altona een depot met ringloods en draaischijf tevens is er nog een tankplaats en ontslakkings installatie.

In het verlengde van deze zijde is de spiraal naar boven aangesloten deze is 2 meter verder achter de kachel en boven de trap geplaatst.

Het bovendeel is de haven van Ringberg, hier vind overslag plaats van goederen vanuit de binnenvaart.

Hier is ook de aansluiting met de spiraal.

De foto links daarvan is de onderste baan het begin van alles, het is het dorp Wietzendorf een dorps naam welke mij herinneren aan mijn diensttijd in Duitsland.

Het is een dorp met een klein station en een redelijk grote goederen overslag.

Het station Sorge naam afgeleidt van een dorp aan de HSB-lijn in de Harz, is een stop plaatst voor de werknemers van een oude mijn met smalspooraansluiting.

De bovenzijde is juni 2006 ontstaan en is nu 2011 bijna klaar.

Dit is het dorp Ringberg een toepasselijke naam van wegen het spoor rondom de burcht.

Een middel groot station met een fabriek aansluiting, en een berghelling met druiven

 

 

De baan nader bekeken:

De gehele baan is in modulen opgebouwd dat is gedaan om verhuizingen te overleven, of dit werkelijk gaat lukken is nog maar de vraag.

Wat ik zelf ervaar maar ook wel goed zichtbaar is, is dat het 1993 gedeelte anders is gebouwd als het 2006 gedeelte.

Ervaringen en verbeteringen geven een mooier en beter resultaat.

Daarbij komt dat het eerste gedeelte een analoge opzet heeft, en nu uit eindelijk toch digitaal is geworden.

Compromissen op het gebiedt van baanvak en melders moet een redelijke loop bij automatisch rijden toch mogelijk maken.

De spiraal heeft door de beperkte ruimte een diameter van 1 meter en een onderlinge afstand van 70mm.

De locomotieven komen met een normaal stammetje van 6 wagens zonder slippen boven.

Op de spiraal ligt enkelspoor.

Voor dubbelspoor is geen ruimte.

De onderlinge afstand is middels draadstangen instelbaar, later is gebleken dat er nog doorbuiging was.

Daarom is tussen de draadstangen onderling nog een houten fixatie gemaakt.

De nacht is ingetreden, de lichten worden ontstoken.

Een DB93 staat voor het armsein te wachten voor vertrek.

Het depot is druk bezet met locomotieven.

De collectie bestaat uit:

14 stoom locomotieven.

7 diesellocomotieven.

1 rail/straatbus.

 

Er wordt gereden met personentreinen.

En goederentreinen.

Rangeren is nu nog met de handregelaar, het is voor mij een uitdaging om dit in koploper te programmeren.

 

Op dit moment heeft koploper 2 treinen onder zijn hoede, en ik rij op dat moment met de handregelaar een trein, zo is er voldoende in bedrijf en zelf rijdt ik ook mijn trein naar zijn bestemmingen.

 

 

Hier is de bouw van de boven baan begonnen.

Patrick heeft zijn eerste bijdrage geleverd.

De verlichting onder en boven is met spaarlampen uitgevoerd, hier heb ik gekozen voor daglicht dit is op de foto ook duidelijk tezien. De lampen zijn gekocht bij Conrad.

Wat ik jammer vind is dat deze lampen niet dimbaar zijn, het creŽren van een zonsondergang is nu nog net mogelijk dat is nog een uitdaging.

Het landschap van de boven baan is nog te steriel hier moet de vervuiling nog toeslaan, dit doe ik nadat alles op zijn plaats staat.

Omdat de baan een diepte heeft van ongeveer 1 meter, is er een achtergrond aangebracht met de kwast en acrylverf.

Een beetje fantasie gebruiken en wat fotoís bekijken van vergezichten, geeft inspiratie om een mooie achtergrond te creŽren.

De bevolking is verhuist van de baan van mijn vader naar mijn baan, en hebben een allemaal een make-over gekregen.

Diverse gebouwen zijn overgeschilderd en er is verwering aangebracht

Bomen en struiken zijn meestal van zeeschuim en bestrooid met materiaal van woodland, er zijn enkele bomen van zeeschuim welke komen uit eigen kweek.

Ook zijn er dennenbomen middels de twist methode gemaakt als je deze goed ruig maakt misstaat het niet.

De verlichting in huizen en lantaarnpalen is met led en gloeilampen uitgevoerd.

Water is van vernis, maar ondergaat misschien nog een verandering .

De burcht Ringberg, het spoor gaat als een ring er omheen.

Van daar de naam ďRingbergĒ.

volgende
pagina