Historie

controlekamer Veslertunnel


Tot het eind van de jaren '80 werden de Velsertunnel en de Coentunnel in Noord-Holland lokaal bediend. De tunnelwachter zat in eerste instantie tussen de tunnelbuizen in. Hierbij speelde oogcontact een zeer belangrijke rol. Men zag toen de verkeersstromen letterlijk aan zich voorbij komen. In het begin van de jaren '80 verhuisde de controlekamer van beide tunnels naar boven. Door het steeds toenemend gebruik van elektronica kon de fysieke afstand tussen de tunnel en de controlekamer steeds groter worden.








C.B.O. Oostzaan (foto: Marjan van Ginkel)

In het jaar 1990 werd in Oostzaan de eerste bedieningscentrale (C.B.O.) in Nederland in gebruik genomen. Vanuit het C.B.O. werd toen de Coentunnel en de Zeeburgertunnel bediend. Later kwam in 1993 hier de Carpoolwisselstrook op de A1/A6 nog bij.
Vanuit de Velsertunnel werd toen ondertussen ook al de Schipholtunnel op afstand bediend. Alle objecten waren toen al reeds voorzien van o.a. detectielussen om de snelheid en intensiteit van de verkeerstromen te meten.








Dynamisch verkeersmanagement vanuit twee verschillende lokaties is in de praktijk een ondoenlijke zaak. Rijkswaterstaat heeft toen besloten tot het bouwen van één verkeerscentrale voor de gehele regio. Samen met de bouw van de Wijkertunnel werd de verkeerscentrale in 1996 gerealiseerd. Medio 1996 is de verkeerscentrale, vlak voor de opening van de Wijkertunnel, in gebruik genomen.