Manieren om aansprekende titels te bedenken
1 Noem het voornaamste voordeel van het luisteren naar uw speech.
De titel: "Krachtige taal" hoe u het publiek leert naar u te luisterenzegt meer dan: 'Effectieve communicatievaardigheden'.
'Hoe u'-titels (how to) vertellen het publiek wat het kan verwachten van uw toespraak.
2 Gebruik cijfers om nieuwsgierigheid te wekken.
'De vier geheimen van leiderschap' is intrigerender dan 'De geheimen van leiderschap'.
3 Gebruik ondertitels voor meer effect.
Het is duidelijk dat: 'Kritiek en lof: geven en krijgen' krachtiger is door de uitleg van de hoofdtitel.
4 Verleng titels om uw verhaal meer gezicht te geven.
Een titel als 'Uw belangrijke relaties' kan profijtelijk verlengd worden tot: 'Stop meer in en haal meer uit belangrijke relaties.'
5

Geef titels iets geheimzinnigs, boeiends.
Een andere strategie is om uw publiek te laten gissen naar de richting van uw presentatie. Denk eens aan: 'Tien beginselen over zaken doen waarover uw advocaat, uw bankier en uw accountant u nooit hebben ingelicht.'
Iedereen wil wel horen wat die adviseurs hadden moeten vertellen. Of waarin hun specialisme te kort schiet.

6 Gebruik een zin uit uw verhaal.
Misschien bevat uw verhaal een bijzonder welsprekende of belangrijke zin, die dienst kan doen als titel.
Martin Luther King had zijn beroemde betoog oorspronkelijk niet de titel meegegeven die wij ons nu herinneren: 'I have a dream'.
7 Stel een vraag. Vragen zijn moeilijk opzij te schuiven.
Verander dus uw bevestigende titel in een vraag, bijna iedere toeschouwer zal aan een antwoord denken en zijn aandacht op de stelling van uw verhaal vestigen. 'Oorlog aan de drugs' kan worden: 'Wie wint de oorlog tegen de drugs?'
8 Gebruik krachtige woorden.
Sommige woorden trekken bijzonder veel aandacht een wekken emoties als ze in titels worden gebruikt: jij, jou, hoe, nieuw, wie, gratis, nu, plotseling, verbazend, wonder, mirakel, kracht, geheim, opmerkelijk, verrassend, magisch, uitdaging.