Start van de bouw

Voor de bouw van een bootje van een dergelijke (17' ; ongeveer 5.1 meter) lengte heb je een redelijke schuur nodig. Wil je ook in de winter doorbouwen dan moet deze dus ook niet te koud zijn. Zeker als je ook met epoxy gaat werken.

Omdat ik bij het begin van de bouw niet over een goede ruimte beschikte ben ik in mijn schuurtje begonnen.

Als je, zoals ik, over een goede tekening beschikt kun je een aantal zaken voorbereiden zonder dat je al teveel ruimte nodig hebt. Ik ben dan ook begonnen met het overnemen van de tekening op kartonnen mallen.Deze heb ik vervolgens op stuken multiplex overgenomen aan een zijde van de boot. Met een kopieerfrees heb ikvervolgens de andere kant gemaakt. Zo zijn eventuele fouten aan beide kanten gemaakt waardoor de boot uiteindelijkrecht wordt.

Ook de steven heb ik als voorbereiding gemaakt. Ik heb de steven gemaakt van drie stukken eikenhout die met 2 componentenlijm aan elkaar zijn verbonden. De aansluiting met de huid heb ik eruit gehakt en de voorkant ruw vorm gegeven (details komen later als de boot zijn voltooiing nadert.

Zo heb ik ook de spiegel alvast gemaakt. De spiegel is gemaakt van 3 stukken mahonie die met lamellos en watervaste construktielijm aan elkaar zijn verbonden. De vorm van de spiegel is gemaakt op de grootste maat,de binnenmaat.

Zoals hier te zien heeft de boot oorspronkelijk een (benzine) binnenboord motor gehad van ongeveer 6 PK enlater is er een bun in gezaagd voor een buitenboord motor.

Zo zag de boot er op het eerste gezicht wel goed uit, maar bij nadere inspectie bleken de gangen behoorlijkbeschadigd en vooral bij de kielbalk erg slecht.