Voor de Goudvis


Door te klikken op de foto's krijg je een grotere foto te zien.






Polyester Schakel 1977-1985

Foto genomen tijdens vakantie 1980 in Friesland op
het Prinses Margriet kanaal. Opkruisen was daar toen
nog toegestaan








Windsurfen op een deur 1978-1986










De boot



Technische gegevens van de Goudvis


         type Boot - Waarschip 1010
         lengte over dek - 10,10m
         breedte - 2,48m
         diepgang - 1,91m
         gewicht - 2430Kg
         ballast - 1100Kg
         (de standaard kiel is verzwaard met 100 KG lood)
         Grootzeil 23mē
         Genua 1 23mē
         Spinnaker - 60mē
         mast - Selden
         motor - Diesel - Nanni 2.4 - 10,5 Pk
         aanschaf bouwpakket - 1984
         te waterlating - 13 september 1985
         meetbrief












De Bouw




Het Bouwpakket bestaat uit een romp, een houtpakket
met het benodigde hout en de kiel. Het houtpakket
bevat al het hout ruim op maat gezaagd.
De eerste klus is het dichtplamuren van de schroefgaten
aan de buitenkant. Waarna de romp boven water 2 lagen
poligrond en onderwater 5 lagen epoxitar krijgt.






Hierna is de boot gedraaid en is het
intimmeren begonnen.De linker foto
toont de voorgemonteerde schotten,
op de rechter foto zijn de kielwrangen
en de langsversteviging te zien. Op
de voorste wrangen is de fundatie voor
de mast te zien








Hierna komt de motorfundatie
en isde motor pasgemaakt. De
motor is met een flexibele
koppeling aande schroefas
gekoppeld. De schroefasloopt
via een zwevend binnenlager
en afdichting naar een water
gesmeerd buitenlager op een
uithouder. De motor is een
nanni diesel van 10,5 PK



Nu zijn de dekbalken en het
kuipschot geplaatst.Vervolgens
is de kuip afgebouwd.
Hierna is het dek pasgemaakt.
De verschillende platen zijn
pasgemaakt met schuine lassen.
vervolgens zijn het brugdek en
de kajuitopbouw geplaatst.






De kiel is van gietijzer
Na het eerste zomer bleek dat
de boot te snel helling maakte,
dus is er een bulb van 100 Kg
aangebracht.Dit is gedaan door
onder aan iedere kant een plak
lood aan te brengen. Deze plakken
zijn van vloeibaar lood in een
vorm gegoten. Dit lood is verwarmd
in een pan op een grote gasbrander
Deze plakken zijn met bouten en epoxie
tegen de kiel aan gemonteerd.





Op de linker foto is te zien, hoe in het
begin de boot over de weg van en naar
de winterstalling vervoerd werd.
De foto hiernaast toont de eerste
tewaterlating op vrijdag 13 september
1985







Technische details



De kiel is opgehangen aan 12 bouten M20
Oorspronkelijk liepen er gootjes onder de
wrangen voor afwatering. Deze zijn later
dichtgemaakt, omdat het water daar slecht
was te verwijderen. Het risico van inwateren
is nu verleden tijd. De steekmast gaat door
het dek en staat op de kielbalk. Het nadeel van
een steekmast is dat er regenwater door de mast
in de boot komt. Het water blijft in het vak bij
de mast zodat het goed is weg te halen. Een
andere oplossing is een mast op het dek, wat
constructief minder is. Tegenwoordig maakt
Seldén een prop op dekhoogte in de mast met
daarboven afwatering zodat het waterde mast
weer uitloopt.



De dieseltank is gelamineerd van glasweefsel en epoxie.
Hiervoor is van tempex een model op de plaats pasgemaakt.
dit model is afgeplamuurd met gipsplaatvuller en
ingetaped met blanco verpakkinstape. Dit laatste is
belangrijk omdat hier geen epoxie op hecht.
vervolgens is de tank op het model gelamineerd, vervolgens
is na uitharding een gat aan de bovenkaant gezaagd en het
tempex uit de tank geschept. vervolgens zijn de boutjes in
de tank gelijmd en het dekseltje met een pakking
gemonteerd, welke is gemaakt van een oude binnenband.








Het zonnepaneel is afgelopen zomer vernieuwd
en laad bij voldoende zonlicht ongeveer 1,5 ampere
Dit is voldoende om bij normaal gebruik de accu's
op peil te houden.








De bakstagen zijn van 6mm spectra en lopen via een
vertraging van 1:2 naar stoppers en aparte lieren.
Deze lieren kunnen ook voor de spinnaker gebruikt worden.









De eerste zeilen kwamen van championsails
uit Volendam. In 1990 zijn er 2 genua's van
Dolphin sails uit Engeland bijgekomen
De spinnaker is via marktplaats gekocht
en is gemaakt door zwaan sails
Grootzeil en fok uit 2005 en de Genua1 uit
2006 zijn van Arjen Kooy uit Haarlem (zie foto )




klussen aan de Goudvis


In het voorjaar van 2007 zijn de
schroeven boven de waterlijn uit
de romp verwijderd. De schroeven
zijn gaan roesten en drukten de
de plamuur naar buiten. De schroeven
zijn er uitgezaagd met een gatenzaag
van 14mm. Hierna zijn er pluggen van hout
ingelijmd met epoxy. De spiegel begon
in te wateren en is in het voorjaar
2009 vervangen

Vervolgens is de nieuwe spiegel
tegen de boot aangeschroefd
Het nieuwe roerbeslag bestaat uit
een stukje rvs pijp, dat op een
houten klosje is gelijmd.
Hierover is een carbon versteviging
gelamineerd. Dit roerbeslag is van
binnen uit tegen de spiegel aangelijmd
Vervolgens is het geheel met carbon
afgelamineerd.

In de winter van 2010-2011 zijn
in het onderwaterschip de schroeven
uitgeboord en door pluggen vervangen
Het onderwaterschip is hierna afgewerkt
3 lagen epoxi en 2 lagen epoxi met koperpoeder








De Goudvis is voorzien van een aangehangen roer.De
keuze hiervoor was dat een doorgestoken roer een
behoorlijk opstakel in de kuip is en dat er dan
weinig ruimte was voor de schroefas met klapschroef.
Het roer is winter 2009 vervangen voor een roer
van carbon. De eerste foto toont het roer van pvc
schuim en red cedar. De tweede foto toont de bovenkant
van het roer, waar de roerlagers op worden uitgelijnd
Het roer is opgebouwd uit maximaal 14 lagen
unidirectioneel carbon per zijde om voldoende sterkte
te krijgen.



Op de linker foto staat het afgelamineerde roer.
Aan de achterkant van het roer zit de trimflap.
De trimflap is later nog extra versterkt met carbon.
Op de rechter foto is het roer gemonteerd achter de
boot. Links van het roer zit de stuurautomaat
gekoppeld aan de trimflap.








De linker foto laat het effekt zien zien van.
roeruitslag op extra uitslag van de trimflap.
De rechter foto laat de overbrenging zien van de
stuurautomaat arm naar de trimflap.
De trimflap isafgelopen winter vervangen omdat de oude
trimflap niet stijf genoeg was





de linker foto is het peltierelement te zien waarmee
de koelbox is uitgerust. Om het peltierelement goed te
laten werken zit deze tussen 2 plaatjes aluminium gemonteerd.
aan een kant komt een bakje met 2 slang aansluitingen
gemaakt van epoxi en glasweefsel voor waterkoeling.
Een peltierelement verplaatst niet alleen warmte maar
produceert ook 36 Wat aan warmte. Voor het rendement
moet dit goed afgevoerd worden ,vandaar waterkoeling.



OP de linker foto zie je het geheel ingebouwd in de
koelbox. De koelbox is gemaakt van 6cm polystyreenschuim
en bekleed met epoxi en glasweefsel.
Op de rechter foto zie je de slangen voor de waterkoeling
aan de buitenkant van de koelbox zitten.






De pomp zit onder de motor gemonteerd en krijgt water
via het koelwaterfilter van de motor.
De pomp komt van Innovatec . artno. 500733-01
Het peltierelement komt van Conrad . artno. 189181





Foutje tijdens de winterwedstrijden 2011 -2012
Over bakboord varend heb je voorrang, maar als de ander
niet snel genoeg zijn grootzeil losgooit, heeft dat nare gevolgen.
In het weekend na de kerst het gat weer dichtgemaakt.
Goed dat het die winter niet te koud was, waardoor de epoxi goed
te verwerken was
Alles goed droogmaken met een fohn en de epoxi goed verwarmen.




Randen afschuinen, stukje in de romp lijmen
Nieuw stukje in de dekrand, dek afschuinen
nieuw stukje in he dek lijmen. Nieuw glasweefsel
over het dek en nog een dubbeling tegen de romp
en het gat is na drie dagen weer dicht






Hierna moeten nog twee scepters vervangen worden
en een voor en achterpreekstoel worden vastgezet











In 2015 is de mast vervangen, omdat er problemen waren met haarscheuren
bij de ankerplaatjes. Voor de nieuwe mast zijn de puttingen naar buiten en
naar achter geplaatst. De overlappende genua komt te vervallen.
De eerste foto toont de carbon versteviging op de plaats waar de putting komt.
Hiertegen zit een houten klos gelijmd waar de putting tegen aan komt.
Op de tweede foto is te zien hoe de putting tegen deze klos zit gelijmd
De Putting zelf is opgebouwd uit een schuimkern met eenpijp erboven gelijmd.
Dit geheel is bekleed met carbon










De puttingen zijn gemaakt door mijn zeilvriend Arno, die zelf bezig is
een trimaran van carbon te maken.












De puttingen zijn hier op hun plaats gelijmd
De kleine putting aan de binnenkant was bedoeld voor het.
tussenwant , maar wordt allen gebruikt om de mast te zetten.














De mast is geleverd door Tuned rigs & ropes.
Het is een Sparcraft mast, profiel s137
9,8cm x 14,5cm en 12,8 m lang.
De voorstag zit ,ten opzichte van het oorspronkelijke tuig,
1 meter hoger. Er worden geen overlappende genua's meer gebruikt
en er komt een grootzeilmet squarehead op.
De verstaging is van dyneema









Ik heb een aantal dekringen gemaakt met als basis.
low friction rings. Begin met glasdraad, afkomstig van
glasweefsel, een aantal slagen om de ring te lamineren.
Vervolgens wordt de ring op een multiplex klosje gelijmd.
De klosjes worden op een mdf ondergrond vastgezet.
Het mdf bestaat uit 2 delen die op elkaar geschroefd
zitten met de zelfde hoek als de romp dek hoek.
Het mdf is beplakt met helder verpakkingstape.
Hier hecht geen epoxi aan zodat de ringen later
te lossen zijn.




Nu wordt de carbon unidirectionel band vastgelamineerd.
De breedte van dit band maakt niet zoveel uit omdat het in de
lengte makkenlijk dubbel te vouwen is.









Er wordt nu een gat in het dek gemaakt en het dekoog wordt
vanonder af met epoxi en korte glasvezels vastgelijmd.
De Dekogen worden daarna verder afgewerkt en geschilderd.








terug naar de de vorige pagina